|
Σχολικά έργα και απόκτηση βασικών δεξιοτήτων
|
|
|
Τα Προγράμματα Σπουδών των μαθημάτων Πληροφορικής του Γυμνασίου όπως και του Λυκείου δίνουν έμφαση στην εξοικείωση των μαθητών με μεθόδους και τεχνικές που αφορούν την επεξεργασία των πληροφοριών, την μοντελοποίηση αλλά και την αλγοριθμική επίλυση προβλημάτων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται επίσης στο συμμετοχικό και στο συνεργατικό χαρακτήρα χαρακτήρα της Μάθησης η οποία στο μάθημα της Πληροφορικής του Γυμνασίου μας γίνεται σε μεγάλο βαθμό με την μορφή των "σχολικών έργων". (http://hdtc.pi-schools.gr/material/ict/informatics.zip). Ο όρος σχολικό έργο είναι μία ελεύθερη/αυθαίρετη μετάφραση του αγγλικού όρου, school project ή του γερμανικού Schulprojekt και βασίζεται κατά κύριο λόγο στην Μέθοδο PROJEKT του γερμανού δασκάλου Karl Frey. Στα ελληνικά αποδίδεται πολλές φορές με τους παρακάτω όρους.
Διαθεματικό σχέδιο εργασίας, Σύνθετες εργασίες , Σχέδια εργασίας στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης, κλπ. Όλα όμως λίγο πολύ εννοούν το ίδιο πράγμα. Παρακάτω εξηγούμε συνοπτικά τον όρο Σχολικό Έργο, σύμφωνα με την μέθοδο Projekt(Projektmethode) του Karl Frey |
|
|
Σε κάποια από τα
μαθήματα που διδάσκονται στο σχολείο μας, οι καθηγητές
αναθέτουν κάποιες εργασίες στα παιδιά, οι οποίες ονομάζονται
σχολικά έργα. Οι εργασίες αυτές αναθέτονται στα παιδιά
για να τα κάνουν πιο υπεύθυνα, αλλά και να τους δωσουν
την δυνατότητα να αποδείξουν τις ικανότητες τους.
Έτσι στο μάθημα της Τεχνολογίας και της Πληροφορικής οι μαθητές αναλαμβάνουν
κάποια Σχολικά Έργα.
|
|
|
Τι εννοούμε με τον όρο "σχολικά έργα"; |
|
Τα "
σχολικά έργα" είναι το σήμα κατατεθέν της "μάθησης μέσω δράσης(Learning by Doing)". Σ' αυτού το είδους την προσέγγιση η οποία ξεφεύγει από τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας προσφέρονται στους μαθητές μεγάλες δυνατότητες για μία αλληλεπίδραση ανάμεσα τους και τους δίνεται επίσης και ο ελεύθερος χώρος για δικές τους δραστηριότητες όπως και για πρωτοβουλίες. Όταν μιλάμε για σχολικό έργο εννοούμε μια διδακτέα ύλη/διδακτική μονάδα η οποία λαμβάνει χώρα σε μία "μεγάλη" σχετικά χρονική περίοδο και είναι διαθεματική. Αυτοί, δηλ οι μαθητές που πρέπει τώρα να την διδαχθούν αυτοοργανώνονται σε ομάδες μάθησης και θεωρούν οι ίδιοι
- όχι μόνο σημαντικό το ίδιο το αποτέλεσμα ή το προϊόν το οποίο έχουν αυτοί στα χέρια τους κατά το τέλος του έργου, αλλά
- πάρα πολύ σημαντικές και τις όλες δραστηριότητες κατά την διαδικασία μάθησης.
Συνήθως τα σχολικά έργα χαρακτηρίζονται από ορισμένες ιδιότητες, όπως η αυτοργάνωση η αυτο-υπευθυνότητα και σίγουρα το "μεγάλο" ενδιαφέρον από πλευράς μαθητών, που εάν δεν υπάρχει έχει αρνητική αντίκτυπο στην επιτυχία του όποιου έργου.
Στο μάθημα της Πληροφορικής του Γυμνασίου Κοίμησης Σερρών γίνονται προσπάθειες ενασχόλησης με σχολικά έργα από τους μαθητές. Αν και τα σχολικά έργα είναι σχετικά απλά (στο μέτρο των δυνατοτήτων των μαθητών), εντούτοις οι πρώτες εμπειρίες δείχνουν ότι η υλοποίηση αυτών των έργων από τους συγκεκριμένους μαθητές καταλήγει σε μία δύσκολη διαδικασία. Αυτό ισχύει και σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό για τους μαθητές που έρχονται σε επαφή για πρώτη φορά με Η/Υ(Α' Τάξη). Παρόλα αυτά θεωρείται αναγκαίο να σχεδιάζονται και στα σχολεία περίπλοκες εφαρμογές (και όχι μόνο απλές εργασίες), επειδή ο βασικός στόχος δεν είναι μόνο η ίδια η δημιουργία των συστημάτων αλλά και η διαδικασία της ανάπτυξης (κατά την άποψή μας η διαδικασία είναι πολύ πιο σημαντική από το αποτέλεσμα) αυτών των εργασιών/εφαρμογών. Σ' αυτήν τη δημιουργία/κατασκευή λαμβάνουν χώρα διαδικασίες και αποκτώνται εμπειρίες, οι οποίες αργότερα θα είναι απολύτως απαραίτητες στον επαγγελματικό τομέα. Η διδακτική προσέγγιση σε ένα τέτοιο περιβάλλον μάθησης, το οποίο διέπεται από διαδικασία ανάπτυξης περίπλοκων λογισμικών συστημάτων προσφέρει και ενθαρρύνει την:
|
 |
συνεργατικότητα |
 |
δεξιοτεχνία σε τεχνικές/μεθόδους επίλυσης περίπλοκων προβλημάτων |
 |
πολύπλευρη γνώση από διαφορετικούς τομείς |
Αναφορικά με τη σπουδαιότητα των σχολικών έργων ανάπτυξης λογισμικών συστημάτων. και τον τρόπο που μπορούν αυτά να υποστηρίξουν ψυχολογικά τον μαθητή, αναφέρουμε ως παράγοντα την ίδια την ευχαρίστηση των μαθητών κατά την επίτευξη ενός δύσκολου έργου, η οποία ευχαρίστηση γίνεται εμφανέστατη στο παρακάτω σενάριο. Για το μαθητή θα είναι πιο ενδιαφέρον να σχεδιάσει και να προγραμματίσει ένα "περίπλοκο" σύστημα (κατασκευή σκακιέρας στη Γλώσσα Προγραμματισμού LOGO (Γ΄τάξη)), το οποίο μπορεί να τύχει και μίας μόνο εφαρμογής, παρά να "σχεδιάζει" και να υλοποιεί μικρά προγραμματάκια, που συνήθως δεν έχουν καμία πρακτική αξία. Όμως φανταστείτε ποια θα είναι η ικανοποίηση του μαθητή, όταν δει το περίπλοκο σύστημα "δικής του" δημιουργίας ή και σε συνεργασία με μία ομάδα να γίνεται αποδεκτό και να έχει "ευρεία" πρακτική εφαρμογή;
Ένα τέτοιο περίπλοκο έργο ήταν και η Ανάπτυξη Σχολικών Ιστοσελίδων το οποίο έγινε σε συνεργασία ομάδων από διαφορετικά τμήματα των τάξεων Α' και Β' του Γυμνασίου Νεοχωρούδας κατά το σχολικό έτος 2001-02. Η όλη διαδικασία της δημιουργίας των ιστοσελίδων, από την συνεργασία των μαθητών (των διαφόρων ομάδων) μέχρι και τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν έχουν καταγραφεί στην παρακάτω εμπειρική μελέτη και η οποία παρουσιάστηκε σε συνέδριο της Σάμου.
|
"Development
of a school web site from young pupils
as a didactical challenge? "
International
Conference on Information Communication Technologies
in Education
July
17-19, 2002, Samos island
( http://www.ineag.gr/Events/ICTEconference_SamJuly2002/indexEn.htm
)
|
doc-αρχείο (67
kB) |
Μετάφραση |
Προβλήματα κατά την ενασχόληση με τα σχολικά έργα |
 |
Για να μπορέσουν οι μαθητές να υλοποιήσουν το έργο το οποίο έχουν αναλάβει, θα πρέπει να υπάρχουν προϋποθέσεις ή να αποκτηθούν ορισμένες ικανότητες όσον αφορά τουλάχιστον την αναμεταξύ τους επικοινωνία και συνεργασία μέσα στην ομάδα. Επίσης να αναλαμβάνουν ευθύνη και πρωτοβουλία και να έχουν εμπιστοσύνη στις ικανότητες τους. Στα έργα τα οποία έχουν αναλάβει ως εργασίες οι μαθητές στο Γυμνάσιο Κοίμησης Σερρών υπάρχουν ακόμη ορισμένοι οι οποίοι ακόμη μετά από εβδομάδες δεν έχουν καταφέρει να παραμείνουν στο αρχικό θέμα, είτε διότι ήταν πολύ δύσκολο, είτε διότι δεν μπόρεσαν να βρουν τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζονταν. Οι παραπάνω ικανότητες/προσόντα είναι πολύ βασικά, ως προϋποθέσεις αποπεράτωσης του έργου. Διότι μπορεί να αναρωτηθεί κανείς πως θα μπορούσε κάποιος μαθητής να κάνει αναζήτηση πληροφοριών και να βρει τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζεται για το έργο του, εάν δεν έχει μάθει από πριν,
- να συνοψίζει κείμενα,
- να παίρνει αποσπάσματα,
- να δομεί το κείμενο,
- να αναζητεί πληροφορίες στα βιβλία ή ακόμη και στο διαδίκτυο;
|
Και πώς θα μπορούσε ένας μαθητής να παρουσιάσει με πειστικό τρόπο τα αποτελέσματα της ομάδος του, εάν δεν έχει μάθει προηγουμένως να παρουσιάζει αντικειμενικά τα συμπεράσματα της δικής του εργασίας; Συμπερασματικά για να μπορούν οι μαθητές να ολοκληρώνουν τα σχολικά έργα είναι απαραίτητο να εξασκηθούν στις παραπάνω τεχνικές.
Οι "ήρωες μαθητές" που εργάσθηκαν σκληρά όσον αφορά την συλλογή πληροφοριών για την υλοποίηση των ιστοσελίδων του σχολείου μας είναι όλοι μαθητές από την Α' & Β' Τάξη και τελειώνοντας θα ήθελα να τους ευχαριστήσω θερμά για την βοήθεια που προσέφεραν στον καθηγητή της Πληροφορικής καθόλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς .
Μερικά από τα ονόματα : Βέλιος Αντώνιος, Δημητρίου Αναστασία, Γουδετσίδης Χρήστος, Αγγελίδης Πασχάλης,Δάγκου Σταματίνα , Κωστοπούλου Στέλλα, Ζαχαρίας Ιωάννης, Καντάρκος Νικόλαος, Στρίκος Ζήσης, Στοΐμένου Αθανασία, Κάλλιου Πετρούλα, Μπακάλης Μάριος, Νικολαίδης Νικόλαος, Τσίτα Αικατερίνη, Αριτζή Ιωάννα, Γκότσης Κων/νος, Καραμάνη Έλενα, Παπαδοπούλου Δέσποινα. |
|
|
|
|